Apa itu ASTHMA?

saya masih dlm mood nak cerita tntg Asthma..sbb nye..sbb saya juga penghidap asthma..dan bila saya share ttg asthma, saya juga bole memberi lebih pemahaman kpd diri saya ttg penyakit asthma itu sendiri..jom baca article yg saya dpt kongsikan berkaitan asthma..


 

PENYAKIT ASMA

Dulunya, jika saya diberi pilihan untuk menentukan keseriusan antara dua jenis penyakit, iaitu serangan jantung dan serangan asma, saya pasti akan memilih serangan penyakit jantung. Saya berpendapat bahawa serangan jantung yang tidak dirawat boleh mengakibatkan kematian jika dibandingkan dengan serangan asma yang akut.


Hakikatnya, membiarkan penghidap asma mendapat serangan akut tanpa rawatan sebenarnya boleh mengundang maut

Pakar Perunding Pulmonari dan Penjagaan Kritikal, Jabatan Perubatan, Hospital Kuala Lumpur (HKL) dan ahli Jawatankuasa Pertubuhan Kesihatan Sedunia/Global Initiave For Asthma (WHO/GINA), Datuk Dr. Jeyaindran Sinnadurai berkata, pandangan yang mengatakan asma adalah penyakit kronik yang tidak mengakibatkan kematian menyebabkan sebahagian besar pesakit asma tidak mengawal penyakit mereka dengan baik. Menurut beliau, kebanyakan penghidap asma hanya mendapatkan rawatan apabila terkena serangan atau menghadapi gejala seperti nafas berbunyi atau sesak nafas. ``Biasanya pesakit yang mendapat serangan asma akut akan dirujuk ke Jabatan Kecemasan di mana mereka akan dirawat. Rawatan ini akan mengurangkan gejala sesak nafas tetapi ia tidak dapat merawat masalah asma sepenuhnya,'' ujarnya. Amalan rawatan seperti itu menyebabkan ramai di kalangan penghidap asma tidak dapat mengawal penyakit yang mereka hidapi.


Asma atau juga dikenali sebagai penyakit lelah merupakan sejenis penyakit saluran pernafasan yang kronik. Ia dicirikan dengan masalah pada sistem pernafasan yang berulang. Semasa bernafas, udara bebas keluar masuk ke dalam paru-paru. Bagaimanapun, semasa serangan asma berlaku, pernafasan menjadi sukar kerana berlaku pengecutan otot di sekeliling saluran pernafasan.Pada masa yang sama, selaput saluran pernafasan akan mengalami radang di mana kedua-dua unsur ini menyebabkan pesakit mengalami sesak nafas.
Pada hari ini dianggarkan 200 juta orang di seluruh dunia menghidap asma. Jumlah ini jauh lebih tinggi jika dibandingkan dengan penyakit diabetes iaitu sebanyak 145 juta orang.

 

Di kebanyakan negara, asma adalah penyakit kronik yang paling kerap berlaku di kalangan kanak-kanak dan orang dewasa. Menurut Dr. Jeyaindran, dianggarkan 40 hingga 50 kes serangan asma akut dirawat di Jabatan Kecemasan HKL setiap hari. Berbanding dengan serangan jantung, hanya satu atau dua kes sahaja penghidap penyakit itu dirawat di jabatan berkenaan setiap hari.``Oleh kerana jumlah pesakit asma yang terlalu banyak dan risiko kematian rendah, serangan asma akut kurang mendapat perhatian jika dibandingkan dengan penyakit jantung.


"Memandangkan serangan jantung boleh meningkatkan risiko kematian sebanyak 80 peratus, maka ia dianggap lebih serius dan mendapat perhatian lebih rapi berbanding asma," katanya.


Mengikut kajian, seperti juga serangan penyakit jantung, serangan asma akut merupakan masalah perubatan yang perlu diberi keutamaan. Dr. Jeyaindran memberitahu, berdasarkan kepada garis panduan yang ditetapkan oleh Global Initiave For Asthma (GINA) rawatan asma bergantung pada tahap keseriusannya.


Tahap keseriusan penyakit asma yang dihidapi boleh dikenal pasti melalui gejala- gejala yang dialami pesakit. Ia diukur dengan menggunakan alat aliran puncak. ``Setelah mengetahui tahap penyakit itu, jenis ubat dan dos yang perlu diambil dapat ditentukan oleh doktor,'' katanya. ``Apabila serangan berlaku, pesakit perlu mengambil ubat sedutan biru bronchodilator yang dapat membantu mengembangkan semula otot-otot yang mengecut. ``Ubat ini dapat membantu menghilangkan gejala sesak nafas dan nafas berbunyi,'' jelasnya. Bagaimanapun, walaupun ubat itu diberi pembengkakan pada saluran pernafasan masih ada. Jika masalah ini tidak ditangani dengan baik, serangan akan berulang.


Sehubungan itu, pesakit memerlukan ubat sedutan steroid berwarna coklat untuk mengurangkan pembengkakan pada otot paru-paru.


Menurut Dr. Jeyaindran, banyak pesakit hanya mengambil ubat-ubatan apabila mereka mengalami gejala asma sedangkan penghidap asma memerlukan rawatan sepanjang hayat dan bukan cuma ketika berlaku serangan asma akut.
Dalam rawatan, jika keadaan pesakit kurang serius, dos ubat-ubatan boleh dikurangkan atas nasihat doktor.
Tinjauan Morbiditi dan Kesihatan Kebangsaan Kedua di Malaysia pada 1996 mendapati 4.2 peratus penduduk negara ini menghidap asma.


Kajian itu juga mendedahkan penyakit asma lebih tinggi di kalangan penduduk bandar (4.5 peratus) berbanding penduduk luar bandar (4.0 peratus). ``Daripada jumlah itu, 89.1 peratus menghidap asma yang ringan, 8.8 peratus asma yang sederhana, manakala 2.1 peratus asma yang serius. ``Jika dibandingkan dengan gejala di Eropah, penyakit asma di sana agak tinggi serius,'' jelas Dr. Jeyaindran. Walaupun hanya 2.1 peratus pesakit asma dikategorikan pada tahap yang serius, secara purata pesakit asma mendapat serangan sebanyak 14 kali dalam setahun.


Setiap serangan berterusan selama empat hari. Dalam tempoh itu, pesakit tidak akan bekerja atau ke sekolah selama dua hari. Ini menunjukkan kawalan asma tidak begitu memuaskan. Berdasarkan garis panduan GINA, asma dianggap terkawal apabila:
  • Pesakit tidak menghadapi gejala-gejala kronik
  • Pesakit tidak mendapat serangan akut
  • Tidak memerlukan bronchodilator
  • Dapat melakukan sebarang aktiviti tanpa masalah.


Gejala
Selama ini gejala asma hanya dikaitkan dengan nafas berbunyi atau jika seseorang mengalami sesak nafas ketika melakukan aktiviti-aktiviti seperti menaiki tangga, bersenam atau berlari.
Sebaliknya, jika pesakit asma kerap batuk sama ada ketika bercakap atau ketawa itu adalah gejala pertama keadaan asma mereka sudah tidak terkawal. Biasanya, batuk itu adalah jenis tanpa kahak.


Punca Asma
Faktor keturunan. Ia merupakan sejenis penyakit genetik di mana saluran pernafasan penghidap menjadi begitu sensitif dengan alahan-alahan tertentu. Ini termasuklah habuk, debu bunga, bulu haiwan peliharaan, asap rokok, bahan-bahan kimia seperti cat, gam dan sebagainya.
Dianggarkan 80 peratus penghidap asma mengalami masalah sinusitis (resdung) dan alahan pada makanan. Mereka juga mudah terkena penyakit kulit.


Komplikasi
Asma yang tidak dirawat boleh mengakibatkan paru-paru menjadi keras dan tidak dapat berkembang dengan baik. Jika dibiarkan, keadaan ini boleh menyebabkan paru-paru kehilangan fungsinya.



Menguji tahap asma
Anda boleh mengesan sama ada asma anda terkawal atau sebaliknya dalam tempoh 30 saat dengan menjawab soalan-soalan berikut:
  • Adakah anda batuk, nafas berbunyi atau sakit dada kerana asma selama empat hari atau lebih dalam seminggu?
  • Adakah anda batuk, nafas berbunyi atau sakit dada ketika anda terjaga pada waktu malam?
  • Adakah anda berhenti melakukan senaman kerana asma dalam tempoh tiga bulan lalu?
  • Adakah anda menggunakan ubat sedutan empat kali atau lebih dalam masa seminggu?


Jika jawapan anda `Ya' pada salah satu soalan atau lebih yang dinyatakan, penyakit asma anda adalah tidak terkawal. Berbincanglah dengan doktor anda secepat mungkin untuk memastikan asma anda tidak merebak.

Dan bg mereka yg mempunyai asthma atau bronkitis atau gejala asthma yg lain speperti sinus, resdung mahupon eczema, kami di euphoria mempunyai suggestion yg boleh anda pertimbangkan utk meminimakan sekurang-kurangnya simptom dan menyembuhkan gejala-gejala asthma..

utk org dewasa :

1- vitamin c+b complex+alfalfa
2- resdung, asthma, alfalfa + ESP + omega guard

* kebaikan dlm vitamin c+b complex+alfalfa, Vitamin C: ianya sebagai antioksidan yang baik. Ianya sangat penting untuk meningkatkan antibodi seseorang. B complex pula lebih bertindak sebagai penenang dan penstabil hormon manakala Alfalfa mempunyai kelebihan dalam mengurangkan keradangan sakit itu sendiri, ianya kaya dengan sumber klorofil dan membantu mengurangkan keradangan terutamana akibat dari eczema, resdung, allergic dan gegata.(Walaubagaimanapun mereka yang mengidap penyakit SLE tidak digalakkan mengambil Alfalfa sebagai supplement mereka).


utk kanak2 :

 

1- meal shake shaklee + omega guard + chewable vitamin C
(testimoni Pn Lia merawat bronkitis dan asthma anaknya sejak lahir - disini)



jika berminat, jom hubungi saya ye..jangan biarkan masalah asthma mengganggu hidup anda dan keluarga anda..mencegah lebih baik dari mengubati :)



I am Shaklee Malaysia Independent Distributor at Johor Bahru, Johor. Pertanyaan Lanjut:
Shaklee ID : 858049
No Telefon: +6012.714.2284
(sms/whatsapp/telegram)
Facebook : Beeha Yunos
Facebook Page: BeeLittleShoppe
Email : beeha4211@gmail.com
Blog : www.beehayunos.com
 

Hot Item : Vivix


http://www.beehayunos.com/search/label/Vivix



http://www.beehayunos.com/p/join-me-now.html

Popular Posts

Copyright © Healthy Me-Healthy You-Healthy Life | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in