Bahagia itu apabila membahagiakan..syukurlah dgn nikmat Allah..

salam jumaat..sedikit kata2 hikmah yang saya petik semasa ber-blogwalking..utk tatapan semua pembaca di hari jumaat yg penuh barakah ini..moga apa jua urusan yg kita lakukan diberkati Allah dan dipermudahkanNYA..aminnn..have a nice day all :)
(sumber : disini)

Bismiahirrahmanirrahim,

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang,
Segala puji dan syukur hanya layak diberikan kepadaNya yang sentiasa membahagiakan kita di saat kita keseorangan, kesedihan, kebuntuan, kebimbangan dan kekeliruan.

SubhanaAllah, setiap kali kita merasa sedih kita akan mampu menitiskan air mata.Dan sedar atau tidak setelah itu kita akan merasa lega.Lega kerana segala curahan isi hati ini akhirnya berjaya ditafsirkan secara zahirnya.Batin kita terasa tenang setelah berjaya mengungkapkan kesedihan yg ditahan tatkala diuji dengan pelbagai cabaran yg sebenarnya ingin mendewasakan kita.

Wahai teman-temanku yg di kasihi,
Jika kita bersedih hati, tidak kira atas apa jua alasan sekalipun menangislah meminta tolong kepada Allah. Egomu takkan kurang sedikit pun di depan Pencipta segala yg ada di langit dan di bumi.
Kerana secara azalinya manusia itu bersifat lemah dan memerlukan pertolangan Khaliqnya yg Maha Kuat dan Sempurna.

Surah An-nisa ayat 28 "Allah hendak memberikan keringanan kepadamu, dan manusia dijadikan bersifat lemah."

Surah Ar-rum ayat 54 " Allah, Dialah yang menciptakan kamu dari keadaan lemah, kemudian Dia menjadikan (kamu) sesudah keadaan lemah itu menjadi kuat, kemudian Dia menjadikan (kamu) sesudah kuat itu lemah (kembali) dan beruban. Dia menciptakan apa yang dikehendaki-Nya dan Dialah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Kuasa"

Namun, begitu kita tidak boleh membiarkan diri kita yg lemah ini terus-menerus lemah.Jangan biarkan emosi mengawal fikiran.Tiada semangat untuk meneruskan kehidupan yg perjalanan mungkin masih jauh. 
Di sebalik kelemahan yg Allah ciptakan kepada kita Allah meniupkan kata-kata semangatNya dengan memujuk hati kita yg remuk-rendam:

Surah Ali-Imran ayat 139 "Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (derajatnya), jika kamu orang-orang yang beriman."

Marilah kita sama-sama menjadi orang yg beriman.
Orang yg beriman sentiasa percaya bahawa setiap yg tertakdir untuknya pastinya ada hikmah.
Orang yg beriman itu percaya setiap aniaya yg dilakukan ke atasnya akan memperoleh pahala jika dia redha.
Orang yg beriman itu sentiasa tahu setiap apa yg dilakukannya di atas muka bumi ini akan dihisab, dipersoalkan dan dibayar setimpal dengan amal perbuatan.


Bahagia itu sebenarnya apabila kita mampu membahagiakan.
Hidup ini terasa indah dan tenang apabila mampu melihat seseorang itu tersenyum gembira mendapatkan apa yg kita berikan seadanya.Kegembiraan itu sememangnya anugerah Allah dan juga dengan izinnya.
Kita hanyalah dijadikan asbab (penyebab) yg membuatkan seseorang itu gembira.

Dari Suhaib ra, bahwa Rasulullah SAW bersabda, “Sungguh menakjubkan perkaranya orang yang beriman, karena segala urusannya adalah baik baginya. Dan hal yang demikian itu tidak akan terdapat kecuali hanya pada orang mu’min: Yaitu jika ia mendapatkan kebahagiaan, ia bersyukur, karena (ia mengetahui) bahwa hal tersebut merupakan yang terbaik untuknya. Dan jika ia tertimpa musibah, ia bersabar, karena (ia mengetahui) bahwa hal tersebut merupakan hal terbaik bagi dirinya.” (HR. Muslim)


Ya Allah berikanlah petunjuk dan hidayahMu kepadaku, ibu bapaku, seluruh ahli keluargaku, sahabat-sahabatku, guru-guruku, serta selurh muslimin dan muslimat.Ya Allah jadikanlah kesudahan yg terbaik bagi penghidupan kami.Jauhilah kami dari seksaan kubur dan azab api nerakamu.
Izinkanlah kami Ya Allah mengecapi manisnya syurgaMu.


Wallahu’alam
I am Shaklee Malaysia Independent Distributor at Johor Bahru, Johor. Pertanyaan Lanjut:
Shaklee ID : 858049
No Telefon: +6012.714.2284
(sms/whatsapp/telegram)
Facebook : Beeha Yunos
Facebook Page: BeeLittleShoppe
Email : beeha4211@gmail.com
Blog : www.beehayunos.com
 

Hot Item : Vivix


http://www.beehayunos.com/search/label/Vivix



http://www.beehayunos.com/p/join-me-now.html

Popular Posts

Copyright © Healthy Me-Healthy You-Healthy Life | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in