Vitamin apa yg BOLEH dan TIDAK BOLEH semasa hamil..preggy mommies PLS take NOTE ye..


salam...alhamdulillah..jumpa lg..rasa minggu ni sket sgt cerita yg saya kongsikan..so, rasanya arini nak kongsi satu lg info tentang vitamin yg BOLEH dan TIDAk BOLEH diambil ketika hamil..teringat masa saya preggy dulu..mmg xtau ape..nasib baik emak saya nurse..so byk info dia bg..dan saya mmg kaki blog, so byk juga yg saya cedok petua sana sini..sebabnya?kite mahukan yg terbaik utk anak yg kite kandungkan..

ini kerana, apa yg kite makan, apa yg kite amalkan semasa hamil, akan bawa kesan ke atas kandungan kite..dan tentunya kite tak mahu pembesaran kandungan terjejas dek kerana kite tak tahu dan tak mahu ambil tahu tentang perkara boleh dan tak boleh ni..kan...bagi bakal2 ibu sila take note ye..(credit to kak N)

Memang vitamin hakikatnya adalah makanan tambahan yang diperlukan oleh badan untuk mengisi ruang-ruang kosong yang tidak dapat dipenuhi dari diet pemakanan harian. Namun bagi ibu mengandung hanya ada beberapa vitamin yang disarankan diambil semasa mengandung demi memastikan bayi dalam kandungan membesar dengan sihat dan cukup zat.

Vitamin yang perlu

Vitamin yang perlu diambil oleh ibu yang mengandung adalah protien, multivitamin yang lengkap dengan zat besi, vitamin b complex yang lengkap dengan folik asid,Vitamin C, Kalsium dan Omega.

Fungsi Vitamin 

Secara ringkasnya kepentingan vitamin tersebut adalah :

Protien : untuk bina sel. Sel terbina dari protien. Tanpa protien, pembinaan dan perkembangan sel boleh terbantut.

Multivitamin dengan zat besi : demi memastikan sel mendapat semua vitamin penting dalam membentuk membentuk organ. Zat besi penting untuk pembinaan darah dan pembesaran janin.


B complex : penting untuk pembinaan sel darah, sarah dan beberapa organ penting termasuk tengkorak kepala.


Vitamin C : pembentukan kolagen dan membantu sistem antibodi.


Kalsium : pembinaan sel darah merah serta tulang bayi.


Omega : membantu pembentukan sel otak.



Namun ada beberapa vitamin yang tak disarankan diambil semasa mengandung ialah antaranya vitamin E, Alfalfa, GLA, Vivix, Cinch kecuali atas saranan doktor sendiri.


Vitamin2 yang tinggi antioksidan tidak digalakkan diambil di awal kandungan dikhuatiri si ibu akan mengalami risiko keguguran. Biasanya diawal kehamilan, imunisasi ibu memang rendah kerana hendak memberi laluan bayi membesar dalam rahim si ibu. Pengambilan vitamin yang meningkatkan antioksida boleh memberi risiko keguguran pada janin tadi. Maka, vitamin yang tidak boleh diambil seharusnya dihentikan sebaik sahaja mengetahui si ibu telah mengandung.


Maka sebelum anda membeli apa jua vitamin, pastikan konsultasi diberikan agar pengambilan vitamin memberi kesan kesihatan yang optimum.


Bagi anda yang ingin mendapatkan maklumat lanjut utk mendapatkan set utk ibu hamil ini pada harga istimewa, boleh hubungi saya atau sms/whatsapp di talian 012-7142284. Pembelian akan saya sertakan sekali dengan konsultasi dan panduan pengambilan vitamin yang betul.
I am Shaklee Malaysia Independent Distributor at Johor Bahru, Johor. Pertanyaan Lanjut:
Shaklee ID : 858049
No Telefon: +6012.714.2284
(sms/whatsapp/telegram)
Facebook : Beeha Yunos
Facebook Page: BeeLittleShoppe
Email : beeha4211@gmail.com
Blog : www.beehayunos.com
 

Hot Item : Vivix


http://www.beehayunos.com/search/label/Vivix



http://www.beehayunos.com/p/join-me-now.html

Popular Posts

Copyright © Healthy Me-Healthy You-Healthy Life | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in